Soalan Lazim
Perkhidmatan Sekatan Telefon Bimbit Awam - Perkhidmatan Sekatan
Ketahui PCBS dan IMEI Blocking
-
Perkhidmatan Sekatan Selular Awam (PBCS) adalah insiatif kerajaan untuk menyekat telefon bimbit yang hilang atau dicuri buat semua rangkaian pembawa di Malaysia. Jika masalah sebegini telah dilaporkan, telefon tersebut akan disekat di seluruh negara untuk semua rangkaian.
-
IMEI blocking adalah perkhidmatan daripada Maxis untuk menghentikan peranti yang hilang atau dicuri daripada:
- Membuat atau menjawab panggilan
- Menghantar atau menerima mesej
- Akses kepada internet atau data
Penyekatan ini berfungsi dalam rangkaian pengendali mudah alih.
Kenalpasti Peranti Anda dan IMEI
-
IMEI (International Mobile Equipment Identity) adalah 15-digit kod unik yang mengenal pasti setiap peranti mudah alih. Semua peranti mudah alih, tablet, anak kunci dan modem USB dilengkap dengan IMEI tersendiri.
-
- Penyekatan SIM menghalang sebarang penggunaan dan caj kepada nombor mudah alih tertentu.
- Peranti/IMEI blocking menyekat serta-merta penggunaan peranti, walaupun kad sim yang berbeza dimasukkan.
Proses Penyekatan
-
Peranti yang boleh disekat mempunyai nombor IMEI yang sah dan terakhir digunakan oleh pelanggan yang berdaftar pada rangkaian Maxis.
-
Anda boleh memohon penyekatan dengan:
- Hubungi perkhidmatan pelanggan kami
- Lewati Pusat Maxis
Pengesahan akan dilakukan sebelum menyekat peranti anda.
-
Sekiranya peranti anda hilang atau dicuri semasa di luar negara, ia masih boleh disekat jika:
- Anda mempunyai perkhidmatan mudah alih yang aktif dengan pembawa Malaysia.
- Peranti tersebut sebelum ini digunakan pada rangkaian Malaysia anda.
Penting: IMEI blocking hanya menghentikan penggunaan untuk Rangkaian malaysia sahaja.
-
Hanya pemilik yang berdaftar untuk perkhidmatan yang digunakan pada peranti untuk kehilangan atau kecurian.
-
Hanya pemilik berdaftar kepada talian mudah alih yang boleh memohon untuk menggantung, menyekat, atau menyahsekat peranti tersebut. Pengguna mesti menghubungi pemilik berdaftar untuk memulakan penyekatan atau penyahsekat.
Selepas Penyekatan
-
Tidak, peranti/IMEI blocking hanya menyekat peranti daripada membuat/menerima panggilan, menghantar/ menerima SMS, dan mengakses data mudah alih atau Internet pada rangkaian. Ia tidak dapat membantu mengesan peranti tersebut.
-
Selepas penyekatan, anda tidak akan dapat membuat atau menerima panggilan dan mesej. Telefon mungkin memaparkan mesej seperti:
- "Tidak dapat menyambung ke rangkaian"
- "Pendaftaran SIM gagal"
- "Tiada isyarat/rangkaian"
Jika anda cuba untuk membuat panggilan, anda akan lihat "Penyediaan panggilan gagal" atau "Tiada rangkaian"
Proses Penyahsekatan
-
Anda boleh memohon penyekatan dengan:
- Hubungi perkhidmatan pelanggan kami
- Lewati Pusat Maxis
Pengesahan akan dilakukan sebelum menyekat peranti anda.
-
- Menyekat rangkaian utama Maxis: 1 hari bekerja
- Menyahsekat rangkaian utama Maxis: 1 hari bekerja
Perlu menghubungi kami?
Hubungi Perkhidmatan Pelanggan Hotlink