Soalan Lazim
TUKAR KE HOTLINK (KEKALKAN NOMBOR LAMA)
KETAHUI CARA TUKAR KE HOTLINK
-
Tukar ke Hotlink atau Mobile Number Portability (MNP) membenarkan anda menukar ke operator perkhidmatan mudah alih yang baharu, sambil mengekalkan nombor telefon bimbit anda yang sedia ada.
-
Beralih ke Hotlink dan nikmati rangkaian terkemuka di Malaysia dengan liputan luas, pelan berbaloi, serta ganjaran eksklusif melalui program Hotlink Rewards. Kekal berhubung tanpa perlu tukar nombor telefon anda — mudah dan lancar!
-
Ya, anda boleh tukar ke Hotlink daripada mana-mana penyedia perkhidmatan mudah alih di Malaysia, sama ada anda menggunakan pelan prepaid atau postpaid.
-
Ya, anda boleh minta untuk tukar kepada mana-mana pelan Hotlink Postpaid walaupun anda kini merupakan pengguna prepaid dengan pembekal perkhidmatan semasa anda, dan sebaliknya.
SEBELUM ANDA TUKAR - PENYEDIAAN
-
Sebelum tukar ke Hotlink, anda perlu:
- Pastikan talian semasa anda kekal aktif sehingga proses penukaran selesai
- Jelaskan sebarang bil tertunggak atau obligasi kontrak dengan penyedia perkhidmatan semasa anda
- Pastikan anda menggunakan ID yang sama (NRIC/Pasport) yang anda gunakan untuk mendaftar dengan penyedia perkhidmatan semasa anda semasa anda mendaftar dengan Hotlink
-
Jangan batalkan perkhidmatan semasa anda dengan penyedia perkhidmatan sedia ada anda sebelum beralih kepada Hotlink kerana ia akan menghalang anda daripada mengekalkan nombor lama anda. Hanya nombor aktif boleh meminta untuk bertukar kepada penyedia perkhidmatan baharu.
-
Sebarang baki kredit, data atau tawaran promosi dengan penyedia perkhidmatan semasa anda tidak akan dipindahkan ke Hotlink. Kami mengesyorkan anda menggunakan faedah sedia ada sebelum melengkapkan pertukaran.
-
Ya, anda boleh terus menggunakan peranti semasa anda dengan Hotlink selagi ia tidak disekat oleh penyedia perkhidmatan anda yang terdahulu. Jika peranti anda disekat, anda perlu menghubungi pembekal semasa anda untuk nyahsekat sebelum bertukar.
PROSES PERTUKARAN
-
Anda boleh bertukar kepada Hotlink dengan:
- Hotlink Postpaid: Kedai Maxis/Hotlink atau Kedai Dalam Talian Kedai Dalam Talian Hotlink (tersedia untuk penukaran tanpa pendaftaran telefon)
- Hotlink Prepaid: Kedai Maxis/Hotlink atau Kedai Dalam Talian Kedai Dalam Talian Hotlink
-
Pertukaran ke Hotlink adalah percuma.
-
Anda akan mendapat kad SIM baharu semasa pendaftaran; jika anda mendaftar dalam talian, SIM anda akan dihantar ke alamat anda. Sila masukkan kad SIM Hotlink ke telefon anda apabila anda menerima pengesahan daripada perkhidmatan semasa anda bahawa perkhidmatan anda sekarang akan dihentikan.
-
Proses pertukaran memerlukan sehingga 2 hari bekerja untuk pendaftaran individu.
-
Tidak. Pertukaran ke Hotlink hanya boleh dilakukan oleh pemilik berdaftar talian.
-
Setelah menghantar permintaan anda :
- Operator perkhidmatan mudah alih anda sekarang akan menghantar SMS pengesahan.
- Pastikan anda mengikuti arahan SMS. Sila balas dengan kata kunci tepat sebelum tarikh luput yang dinyatakan.
- Setelah SIM perkhidmatan mudah alih anda sekarang tidak lagi berfungsi, sila tukar ke SIM Hotlink yang disediakan.
-
Hotlink sentiasa menawarkan promosi istimewa untuk pelanggan yang beralih daripada penyedia lain. Kunjungi laman web kami atau mana-mana kedai Hotlink untuk promosi pertukaran terkini dan tawaran eksklusif.
PENYELESAIAN PERTUKARAN ANDA
-
Anda akan menerima SMS yang memaklumkan sebab kegagalan. Jika anda perlukan penjelasan lanjut, sila hubungi kami.
-
Antara sebab-sebabnya termasuklah:
- Maklumat peribadi tidak sepadan dengan penyedia perkhidmatan
- Bil tertunggak dengan penyedia semasa
- Terikat dengan kontrak aktif
- Disenarai hitam oleh mana-mana penyedia telco
- Kegagalan untuk membalas SMS pengesahan dalam masa yang ditetapkan
-
Jika SIM Hotlink anda tidak berfungsi selepas pertukaran disahkan selesai, cuba mulakan semula peranti anda. Jika masalah masih berterusan, sila hubungi kami di 1300-820-120 untuk bantuan segera.
BERALIH KELUAR DARIPADA HOTLINK
-
Penyedia perkhidmatan baru atau yang anda ingin beralih akan mengemukakan permohonan kepada Maxis bagi pihak anda. Oleh itu, anda perlu menghubungi penyedia perkhidmatan yang ingin anda tukar.
Tips untuk memastikan proses pertukaran berjalan lancar:
- Pastikan maklumat peribadi yang didaftarkan dengan kami adalah sama dengan maklumat yang dihantar kepada penyedia perkhidmatan baru anda
- Jika perkhidmatan mudah alih anda berkaitan dengan perkhidmatan fibre, anda perlu ‘nyahpautkan’ perkhidmatan tersebut atau tukar pelan mudah alih sedia ada untuk membolehkan proses porting
- Pastikan anda telah memenuhi segala obligasi kontrak (jika ada)
- Bayar semua tunggakan atau bil tertunggak dengan kami
- Pastikan anda tidak disenarai hitam oleh mana-mana penyedia perkhidmatan telco
- Balas SMS pengesahan dalam tempoh masa yang ditetapkan
KES KHAS
-
Ya, anda boleh tukar beberapa talian kepada Hotlink. Setiap talian perlu diproses secara individu, dan pemilik berdaftar bagi setiap talian mesti hadir semasa proses pertukaran. Untuk pelan keluarga, kunjungi mana-mana kedai Maxis/Hotlink untuk mendapatkan bantuan dengan pelan bundle.
-
Ya, talian mudah alih yang didaftarkan di bawah akaun perniagaan boleh bertukar kepada Hotlink. Kunjungi mana-mana kedai Maxis/Hotlink.
-
Ya, warga asing dengan pasport yang sah boleh menukar perkhidmatan anda kepada Hotlink. Kunjungi mana-mana kedai Maxis/Hotlink dengan pasport anda untuk memproses permintaan penukaran.
-
Penyedia perkhidmatan baru atau yang anda ingin beralih akan mengemukakan permohonan kepada Maxis bagi pihak anda. Oleh itu, anda perlu menghubungi penyedia perkhidmatan yang ingin anda tukar.
Tips untuk memastikan proses pertukaran berjalan lancar:
- Pastikan maklumat peribadi yang didaftarkan dengan kami adalah sama dengan maklumat yang dihantar kepada penyedia perkhidmatan baru anda
- Jika perkhidmatan mudah alih anda berkaitan dengan perkhidmatan fibre, anda perlu ‘nyahpautkan’ perkhidmatan tersebut atau tukar pelan mudah alih sedia ada untuk membolehkan proses porting
- Pastikan anda telah memenuhi segala obligasi kontrak (jika ada)
- Bayar semua tunggakan atau bil tertunggak dengan kami
- Pastikan anda tidak disenarai hitam oleh mana-mana penyedia perkhidmatan telco
- Balas SMS pengesahan dalam tempoh masa yang ditetapkan
Ada sebarang pertanyaan tentang perkhidmatan kami?
Perlu menghubungi kami?
Hubungi Perkhidmatan Pelanggan Hotlink