Makluman: Penamatan Pembayaran Cek untuk Pengguna. Ketahui info lanjut.

Makluman: Penamatan Pembayaran Cek. Ketahui info lanjut. Ketahui Lebih.

Soalan Lazim

Roaming General

  • Hotlink Prepaid: Perantauan akan diaktifkan secara automatik sebaik sahaja talian prepaid anda diaktifkan.

    Hotlink Postpaid: Dail *100# > Pilih Perantauan Antarabangsa > Pilih destinasi anda > Tekan ON

  • Tidak, tiada bayaran dikenakan untuk langganan Perantauan Antarabangsa. Penggunaan perantauan Antarabangsa anda dicaj mengikut setiap penggunaan atau dalam bentuk pas, seperti Pas DataRoam.

  • Hotlink Prepaid: Perantauan akan diaktifkan secara automatik.

    Hotlink Postpaid: Ya! Aktifkannya walaupun anda berada di luar negara dengan mendail *100# > Perantauan Antarabangsa > Pilih negara anda > ON.

  • Jika anda memerlukan bantuan semasa berada di luar negara, anda boleh mendail *123# daripada telefon bimbit anda tanpa sebarang kos.

  • Sebelum melancong: Semak liputan perantauan, perkhidmatan & kadar di sini.

    Semasa melancong: Anda akan menerima SMS Selamat Datang yang mengesahkan rangkaian dan perkhidmatan tersedia.
    Nota:
    Di negara yang tiadamenyokong data perantauan, matikan Data Perantauan di tetapan telefon anda untuk mengelakkan sebarang caj. Gunakan WiFi atau SIM tempatan.

  • Anda boleh menyemak kadar perantauan di sini.

  • Gunakan perkhidmatan Roam 120 kami untuk menikmati penjimatan yang lebih baik apabila anda menelefon ke Malaysia dari luar negara.

     Cara menggunakannya, dail *120*<kod negara><kod kawasan/awalan mudah alih><nombor telefon># untuk membuat panggilan.

  • Caj blok panggilan dari luar negara ialah 60 saat.

  • Ya, anda boleh menikmati 5G semasa merantau di negara-negara yang terpilih sekiranya memenuhi syarat-syarat berikut:

    • Menggunakan peranti yang menyokong 5G.
    • Menggunakan SIM 4G LTE yang sesuai. Untuk semakan, dail *100*6*1*4# dari telefon anda.
    • Mempunyai tetapan 5G yang diaktifkan pada peranti anda

     

    Untuk senarai negara perantauan dan rakan kongsi yang tersedia, semak di sini.

  • Jika anda mengaktifkan VoLTE pada telefon anda dan menggunakannya di Malaysia, anda akan dapat menikmati VoLTE dengan lancar apabila anda merantau di Korea dengan SK Telecom.

    Jika anda masih belum mengaktifkan VoLTE, anda hanya perlu mengaktifkannya pada telefon mudah alih anda di Tetapan > Rangkaian Mudah Alih > Data Mudah Alih > Aktifkan VoLTE.

    *Langkah-langkah untuk mengaktifkan VoLTE mungkin berbeza bergantung pada jenis peranti mudah alih.

  • Sekiranya VoLTE diaktifkan pada peranti anda di negara asal, ia akan berfungsi secara automatik pada rangkaian yang disokong di luar negara.
    Untuk mengaktifkan VoLTE:

    Pergi ke Tetapan > Rangkaian Mudah Alih > Data Mudah Alih (langkah berbeza mengikut peranti).
    Tukar VoLTE ON.

    Nota:
    Ketersediaan VoLTE bergantung pada kesesuaian peranti dan sokongan rangkaian di negara yang dilawati.

  • Tiada caj tambahan untuk panggilan VoLTE. Panggilan anda akan dicaj berdasarkan kadar panggilan perantauan semasa; Untuk kadar, semak di sini.

  • Panggilan VoLTE dilakukan melalui pendail telefon anda, tiada aplikasi dan data diperlukan untuk menyokong panggilan anda. Anda hanya perlu memastikan anda telah mengaktifkan perantauan serta VoLTE pada telefon anda dan merayau pada operator yang ditentukan.

  • Untuk memilih rangkaian secara manual semasa merantau (jika telefon anda tidak memilih secara automatik berdasarkan rakan kongsi perantauan yang disyorkan) ikuti langkah-langkah berikut berdasarkan jenis peranti anda:

    Untuk iPhone

    • Buka Tetapan.
    • Tekan Selular > Rangkaian Selular atau Pilihan Rangkaian.
    • Matikan pilihan rangkaian Automatik.
    • Tunggu sehingga rangkaian tersedia untuk muncul, kemudian pilih pembawa pilihan anda.

     

    Untuk Android

    • Buka Tetapan.
    • Pergi ke Sambungan > Rangkaian Mudah Alih > Pengendali Rangkaian.
    • Matikan Pilih Secara Automatik.
    • Tunggu senarai rangkaian muncul, kemudian pilih rangkaian pilihan anda.

Ada sebarang pertanyaan tentang perkhidmatan kami?

Perlu menghubungi kami?

Hubungi Perkhidmatan Pelanggan Hotlink