Makluman: Penamatan Pembayaran Cek untuk Pengguna. Ketahui info lanjut.

Makluman: Penamatan Pembayaran Cek. Ketahui info lanjut. Ketahui Lebih.

Soalan Lazim

Message Plus

  • Message Plus mempunyai 3 perkhidmatan seperti berikut:

    Perkhidmatan Ciri-ciri
    Auto Reply Anda boleh menghantar balasan yang telah ditetapkan secara automatik kepada SMS dari nombor Maxis/Hotlink.
    Contoh: Tetapkan "Saya sibuk, akan balas kemudian!" untuk respons segera.
    Had: Tidak membalas SMS dari rangkaian tempatan yang lain dan nombor antarabangsa
    Blacklist Anda boleh menyekat SMS dari sehingga 10 nombor Maxis/Hotlink.
    Had: Tidak boleh menyekat nombor dari rangkaian tempatan yang lain, nombor antarabangsa, atau perniagaan (cth. bank, iklan).
    Copy Anda boleh hantar salinan SMS ke nombor atau e-mel lain.
    Pilihan:
    • Copy All: Hantar salinan setiap SMS secara automatik.
    • Conditional Copy: Hanya hantar SMS dari penghantar tertentu atau kepada destinasi (nombor atau emel) tertentu.
  • Untuk pengaktifan anda boleh pilih:

    Saluran UMB SMS
    Message Plus Dail *100# > Akaun Saya & Lain Lain > Servis Xtra > Message Plus> Langgan Hantar REG to 21000
    Auto Reply Dail *100# > Akaun Saya & Lain Lain > Servis Xtra > Message Plus > Auto Reply > Semak Status Hantar ARMENU to 21000
  • Ya, caj langganan mingguan RM0.50 akan dikenakan. Caj SMS pula seperti berikut:

    Perkhidmatan Maxis OLO Operator Tempatan Lain Antarabangsa Emel
    Auto Reply 0.05 Tiada Tiada Tiada
    Blacklist Tiada Tiada Tiada Tiada
    Copy 0.05 0.15 0.20 0.05
    • Auto Reply: Penggunaan akan dicaj untuk setiap penghantaran SMS balasan automatik
    • Blacklist: Tiada caj dikenakan untuk perkhidmatan ini
    • Copy: Dicaj berdasarkan bilangan SMS yang disalin dan dihantar ke nombor destinasi
    • Cth. Satu SMS disalin dan dihantar ke 8 nombor Maxis, 8 x .05 = 0.40 sen
  • Perkhidmatan Aksi Kata Kunci
    Message Plus Message Plus Menu MENU

    Langganan Message Plus

    Pembatalan Message Plus

    REG

    STOP

    Auto Reply Menu Auto Reply Menu ARMENU
    Mesej Auto Reply
    Mesej Auto Reply
    Aktifkan Auto Reply
    Tutup Auto Reply
    Status Auto Reply
     
    Blacklist Menu Blacklist BLMENU
    Tambah Nombor Blacklist
    Padam Nombor Blacklist
    Aktifkan Blacklist
    Tutup Blacklist
    Status Blacklist
     
    Copy Menu Copy CRMENU
    Copy All
    Conditional Copy
    Padam Copy All
    Padam Conditional Copy
    Aktifkan  Copy
    Tutup Copy
    Status Copy
     
  • Ya, anda masih boleh menukar tetapan semasa tempoh servis dihentikan tetapi ia hanya akan diaktifkan selepas perkhidmatan kembali aktif.

Auto Reply

  • Tidak, ia hanya boleh dihantar kepada pelanggan Maxis/ Hotlink dan hanya akan berfungsi apabila SMS yang diterima dihantar oleh pelanggan Maxis/Hotlink.

  • Ya, mesej ini hanya dapat menyokong sehingga 160 huruf. Jika mesej tidak dapat dibaca, mesej standard akan dihantar sebagai Auto Reply. Mesej standard: cth. ”Maaf, saya sedang sibuk. Sila hubungi saya semula. Terima kasih.”

  • Melalui *100#: Dail *100# > Akaun Saya & Lain Lain > Servis Xtra > Message Plus > Auto Reply > Semak Status

    Melalui SMS: Hantar ARMENU ke 21000

Blacklist

    • Membolehkan pelanggan menyekat pengguna Maxis daripada menghantar SMS kepada mereka
    • Hanya boleh menyekat nombor Maxis
    • Tidak dapat menyekat shortcode angka dan nombor (cth. ASTRO, HOTLINK, MAXIS) & nombor antarabangsa
  • Anda boleh menyekat sehingga 10 nombor. Sekiranya pengguna mencapai bilangan ke-10, pengguna boleh memadam/ mengubah nombor sekatan semasa dan menambah nombor yang baharu.

Copy

    • Pengguna akan secara automatik mengirim SMS yang diterima daripada nombor mudah alih Maxis kepada senarai nombor dan e-mel yang telah ditetapkan.
    • Boleh dihantar kepada nombor mudah alih pengguna Maxis/ Hotlink sahaja.
    • Copy ALL berfungsi untuk menghantar salinan SEMUA SMS yang diterima oleh nombor Maxis kepada nombor dan e-mel yang telah ditetapkan
    • Conditional Copy berfungsi untuk mengesan nombor telefon asal dan menghantar salinan SMS kepada nombor telefon & e-mel yang telah ditentukan sahaja.

Ada sebarang pertanyaan tentang perkhidmatan kami?

Perlu menghubungi kami?

Hubungi Perkhidmatan Pelanggan Hotlink